Family's Roadtrip in Uganda (in Dutch!)

Back to Travel Guide Uganda

by De familie Grote Hendriks

Beste Roadtrippers,

Wij zijn Hetty Grote en Bart Hendriks uit Amsterdam, wij hebben de afgelopen zomer een twee weekse self-driving roadtrip gemaakt door Oeganda samen met onze 4 kinderen(leeftijden 16,16,19,21).

De eerste dagen verbleven we in de Yellow Haven Lodge, dit is een schitterende lodge aan het Victoriameer. De lodge heeft een mooi zwembad. De lodge is gelegen in een rijke buitenwijk van Kampala. De lodge ligt op ongeveer 20 minuten rijden van het centrum van Kampala. Het was erg lekker om de eerste dag te relaxen in deze lodge, zo kon je een beetje bijkomen van de reis en acclimatiseren aan Afrika en haar weer

Wij zijn ook een dagje naar Kampala gegaan, dat was erg leuk. We gingen met de lokale bus naar de stad. Dat was een grappige ervaring. Er waren wel 3 bussen die ons muzungu’s in de bus wilde. De highlights van Kampala zijn het enorme busstation en de Ghaddafi moskee. Daarnaast is het ook heel leuk om door Kampala te lopen en het echte Afrikaans leven te ervaren. Een goed restaurant voor de lunch is Café Javas. Ze hebben daar lekkere sandwiches, wraps en sapjes.

Kibale National Park

De volgende dag begon onze roadtrip, we hadden bij Roadtrip Uganda een stretched landcruiser met een pop-up roof gehuurd. We hadden geen chauffeur. De eerste bestemming was Kibale National Park, hét park om chimpansees te spotten. Een zeer vriendelijke medewerker van Roadtrip Uganda loodste ons door het hectische centrum van Kampala, dit zal ik zeker aanraden!

De weg van Kampala naar Fort Portal is in uitstekende conditie tot de plaats Kyenjojo vanaf deze plaats werd de weg minder goed. Dit kan overigens wel op korte termijn veranderen want ze werkten hier heel veel aan de weg.  We verbleven in de Isunga Lodge, dit is echt een schitterende lodge met een mooi uitzicht over Kibale National Park, ik zal deze lodge zeker aanraden.

Landscape from Isunga Losge Kibale NP Uganda Roadtrip Uganda

De volgende dag hadden we de Chimpansee tracking, dit was echt een once-in a lifetime experience. De chimpansees kwamen soms wel op minder dan 5 meter. Het schreeuwende geluid die de chimpansees soms maken is echt fascinerend. De tracking was zeer authentiek en zeker nog niet platgetreden. Kibale N.P is wat ons betreft echt een must-see! Als je deze tracking maakt, heb je wel echt goede wandelschoenen nodig. Wij gingen ook een aantal keer off the track dwars door struiken heen om maar de chimpansees te vinden.

Ziwa Rhino Sanctuary

Onze volgende bestemming was de Ziwa Rhino Sanctuary, de route leidde ons langs de plaatsen Fort Portal, Kyenyoyo, Hoima en Masindi. Het was ongeveer 7 uur rijden. In Fort Portal zit een goede supermarket waar je wat eten en drinken in kunt slaan. De supermarkt heet Andrew & Brothers. De weg van Kyenyoyo naar Hoima is niet erg goed, we haalden niet meer dan 30 kilometer per uur. De route leidde ons wel door een paar knusse plaatsjes waar je wat fruit kon kopen. De inwoners uit zo’n lokaal dorp vonden het dan ook super leuk en spannend dat muzungu’s fruit bij hen fruit wilde kopen.

De weg werd vanaf Hoima echt beter, we kwamen aan het einde van de middag aan in de sanctuary ,de sanctuary is een enorm bijzonder project. Het is opgezet om de neushoorns te redden, het uiteindelijke doel is dat de neushoorns worden overgeplaatst naar wildparken zoals Murchison Falls. De sanctuary voelt overigens wel gewoon aan als een echt park. Er leven namelijk ook andere dieren, maar het draait hier echt om de neushoorns. De volgende ochtend hadden we de Rhino tracking. De Rhino tracking was ook echt ongelofelijk, De ranger vertelde aan het begin dat we sowieso 40 meter afstand moeste bewaren, even later stonden we op minder dan 10 meter naar deze prachtige wilde dieren te kijken. Er waren hier ook weinig toeristen.

Rhino's at Ziwa Rhino Sanctuary Roadtrip Uganda car hire

Murchison Falls National Park

Na de mooie ontmoeting met de neushoorns vervolgden we onze weg naar Murchison Falls N.P. Roadtrip Uganda adviseerde om niet via het zuiden het park binnen te komen, maar juist via de Karuma Falls, ik was heel blij dat ik dit wist. Later die middag hadden we onze eerste safari, we hadden een gids via de UWA geregeld. Dit is erg handig voor de eerste keer in zo’n groot park, Zij weten ongeveer waar de dieren zitten en ze laten de mooiste plekjes zien. Een gids kost ongeveer 10 USD.

Murchison Falls National Park is echt een fantastisch park waar je naast mooie dieren ook echt een schitterend landschap hebt. Onze eerste gamedrive was echt fantastisch, we zagen nijlpaarden, giraffes, leeuwen, olifanten en nog veel meer! Een aanrader is de Hippo Pool, hier zitten veel nijlpaarden en mag je de auto uit. We hebben hier genoten van een schitterende zonsondergang.

Wij hadden een aantal keer dat er olifanten op de weg stonden die zich niet wilde verplaatsen, als je dan in je handen klapt zullen ze zich bewegen. We sliepen in Fort Murchison, deze lodge is dichtbij de Tangi Gate. De lodge is mooi gelegen aan de nijl.

We stonden de volgende morgen vroeg op want vroeg opstaan is een must op safari. De beste tijd om wild te zien is tijdens zonopkomst en zonsondergang. Tijdens onze tweede safari zagen we ook veel dieren, zo zagen we o.a. een hyena ,een leeuw, nijlpaarden en buffels. Filevorming bij grote katten hebben wij hier in ieder geval niet mee gemaakt, Wij hebben twee keer een leeuw gezien en bij beide keren was er maar een andere auto naast de onze. Het landschap verpletterde ons deze keer weer, na deze schitterende ochtendsafari gingen we naar onze volgende accommodatie: De Baker’s Lodge.

Als je een mooie lodge in Murchison Falls N.P boek deze dan. De lodge bestaat uit 10 cottages, deze hebben allemaal heel veel privacy én liggen schitterend aan de nijl. De gehele accommodatie is met veel stijl ingericht en gaat geheel op aan de safari belevenis. De lodge heeft ook een mooi zwembad. Doordat de accommodatie aan de nijl zit heeft de lodge naast mensen ook nijlpaarden en krokodillen op bezoek. Het eten en service was ook fantastisch, echt als u een mooie lodge wil boeken boek deze. Het is het geld meer dan waard.

De volgende dag werden we opgehaald voor onze bootcruise naar de waterval. Wij deden dit met de firma Wild Frontiers. Het was een fantastische tocht(met een erg goede gids) omdat je de dieren nu vanuit een ander perspectief zag, dus als je in Murchison Falls bent zou ik zeker een boottocht over de nijl maken .Je zou ook nog de waterval kunnen beklimmen maar wij hebben hier niet voor gekozen. Tijdens onze tocht zagen wij ook boten van de UWA, deze zagen er erg oud uit en waren echt helemaal volgepropt.

Kidepo Valley National Park

De volgende bestemming was Kidepo Valley National Park, wij hadden ervoor gekozen om een tussenstop te maken in Gulu. Van Murchison Falls N.P naar Gulu was ongeveer 3 uur. In Gulu had je meerdere keuzes qua accommodatie, We sliepen in Churchill Courts dit was een prima hotel, maar verwacht hier geen luxe. Wij hadden gegeten bij O’Café, het restaurants was prima ze hadden goede burgers en vriendelijk personeel.

De volgende dag reden we van Gulu naar Kidepo Valley National Park, het was ongeveer 4 uur rijden zonder stops. In Gulu was ook een goede supermarkt, de naam van deze supermarkt is Cynibel Supermarket. Ik zou hier zeker wat inslaan want op de weg naar Kidepo kom je bijna niks meer tegen.

De weg van Gulu naar Kitgum is verhard na Kitgum wordt de weg onverhard. Je rijdt hier echt door een arm gebied. Als je wat ruimte in je koffers overlaat en daar wat oude kleren/spullen ,dan kan je de mensen in Oeganda echt ontzettend blij maken. Wij hadden een koffer vol met oude kleren/spullen meegenomen en als je dan kleine kinderen met gaten in hun kleding ziet lopen ben je blij dat je die tas hebt meegenomen.

Wij hadden geluk dat het niet regende, want als het in deze regio regent worden de wegen echt onbegaanbaar. Dus als je naar Kidepo Valley N.P gaat informeer dan altijd naar de weersituatie. Wij sliepen in Kidepo Savannah Lodge ,dit is een lodge die op een rots gelegen is hierdoor heb je echt een waanzinnig uitzicht over het park. De mensen in de lodge zijn echt ontzettend vriendelijk. De tenten zijn nieuw en van zeer goede kwaliteit. De lodge ligt iets buiten het park.

De volgende dag gingen we het park verkennen, de ingang van het park is op 5 minuten rijden van de lodge. Het Landschap in Kidepo Valley N.P is echt fantastisch mooi, je hebt er uitgestrekte savanne met op de achtergrond grote bergketens. We zagen tijdens onze eerste game drive ontzettend veel wild, zo zagen we onder andere een kudde van wel 100 buffels,zebra’s,giraffes. Het allermooiste toetje kwam op het laatst toen we vlak naast twee mannetjesleeuwen stonden. We stonden hier echt helemaal alleen. We hebben tijdens onze dag in Kidepo twee andere auto’s gezien. Kidepo Valley N.P voelt echt als een plek aan het einde van de wereld en misschien wel het gaafste aan het park is het desolate gevoel wat je krijgt.

Mijn tip is om wel in de Narus Vallei te blijven, hier zie je namelijk het meeste wild ook zijn hier de meeste wegen iets begaanbaarder. Het is wel van belang dat je altijd reserve benzine meeneemt als je naar het noorden gaat. In kleine dorpen zijn vaak onbetrouwbare benzinestations waar ze vaak benzine aanlengen met water. Hier kunnen morderne auto’s niet tegen.

Karamoja

Na Kidepo Valley N.P gingen we naar Moroto, dit was ongeveer zes uur rijden. We reden hier door de Karamoja regio, dit is een regio waar de Karamajong stam woont. Terwijl we door de regio heen reden waren veel kinderen die naar ons riepen en armgebaren maakte. Wij dachten dat ze bedelden voor geld, maar het bleek dat ze vroegen om een leeg plastic flesje. De jongenszijn herders en brengen het vee naar een bepaalde plaats wat meestal ver lopen is, in het plastic flesje vangen ze de melk van de koeien en het water van de waterplaats op Je maakt ze enorm blij met een plastic flesje

In Moroto is Kara-Tunga gevestigd. Kara-Tunga is een organisatie die toeristen in contact brengt met de Karamajong stam. De organisatie is opgericht door Theo Vos. Wij gingen eerst naar een Manyatta samen met twee gidsen die uit die regio kwamen maar inmiddels studeerden aan de universiteit van Kampala.De bezoek aan de manyatta was echt FANTASTISCH.Net als Kidepo is Moroto echt een plekje aan het einde van de wereld. De mensen leven hier weg zonder internet.De eerste schok was dat deze mensen 2 uur moesten lopen voor water, terwijl wij twee stappen hoeven te zetten voor water. Na het bezoek aan de manyatta’s gingen we naar de kraal.Hier spendeerde we de rest van de avond rond het kampvuur met de nomadic warriors.Dit was ook echt heel gaaf. Het bezoek aan de karamajong zal echt niemand ooit vergeten.

Raften in Jinja

Na alle indrukken van de Karamajong stam vervolgden we onze reis naar Jinja. Het eerste gedeelte ging van Moroto naar Nakapiripirit, deze weg was goed geasfalteerd. Vervolgens werd de weg echt heel slecht, we haalden toen net 30 Kilometer per uur. Je zou het wellicht niet verwachten maar in Mbale kan je echt heerlijk westers lunchen bij Endiro Coffee. Ze verkopen hier overheerlijke koffie, sapjes, sandwiches en hamburgers. Na Mbale was het nog 2 uur rijden tot de plaats Jinja.

Wij sliepen in Source of the Smile, dit is een hotel midden in Jinja. Wij hadden hiervoor gekozen, zodat we makkelijk restaurants konden bezoeken en het ligt echt naast Nalubale rafting. Goede restaurants in Jinja zijn La Casa Jinja ( prachtige tuin en deel van omzet gaat naar een weeshuis) en The Deli.

Wij kwamen naar Jinja om te raften. Mijn jongste kinderen waren vooraf behoorlijk zenuwachtig, uiteindelijk hebben zij zich geen moment onveilig gevoeld en vonden ze het echt fantastisch. Ook als je nog nooit hebt geraft zijn de extreemste rapids echt te doen. Als je van wat actie houdt zou ik zeker naar Jinja gaan.

De volgende dag reden we terug naar Entebbe, hier eindigde onze roadtrip. We vlogen hierna door naar Zanzibar.

Conclusie

Vijf jaar geleden hadden we onze eerste Afrika ervaring in Namibië, we hebben daar een fantastische tijd gehad. De lat lag voor Uganda dus echt extreem hoog. Ik moet zeggen dat Uganda Namibië echt nog wel heeft overtroffen. Je moet de dieren in Uganda echt goed zoeken waar ze in Namibië naar je toe komen. Maar in Uganda krijg je er een veel mooier landschap voor terug en kan het zo maar zijn dat je in je eentje naar een grote kat staat te kijken. In het hele land vindt je nog weinig toeristen, dit maakt Uganda echt nog heel authentiek. Verder zijn de mensen echt ontzettend vriendelijk en zijn ze heel nieuwsgierig naar wie je bent en wat je hier doet. Doordat het toerisme hier in opkomst is zijn de prijzen nog relatief goedkoop als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Tanzania of Kenia. In Oeganda reis je door het échte Afrika met zijn mooie natuur maar helaas ook met zijn armoede. Oeganda heeft naast Wildlife nog zo veel meer te bieden, denk dan aan de chimpansees en het raften in de plaats Jinja. Het zelf rijden was echt ontzettend leuk, het geeft je ongelofelijk veel vrijheid en het geeft je natuurlijk een enorme kick om door zo’n land te cruisen en de moeilijkste wegen te overwinnen. Dus als je een beetje van avontuur houdt ga dan absoluut zelf rijden. Roadtrip Uganda is een fantastische organisatie die alles haarfijn voor je regelt en de basis vormt voor jouw droomreis door Uganda.

Ik kan maar een ding zeggen: Twijfel niet, ga nu!

More stories like this

Mark & Laurien's Roadtrip avontuur in Oeganda (in Dutch!)